poniedziałek, 25 czerwca 2012

Babka Sezamowa Z Rodzynkami







Opis: Ostatnią babką, którą upiekłam, była babka o smaku migdałowym i dlatego, że zrobiła w Naszym domu furorę, pokusiłam się o następną babkę, która również zachwyci swym charakterystycznym i wyrazistym smakiem. I byłam z niej bardzo zadowolona.
Babka przyrządzana jest według przepisu na typową babkę ucieraną, ale dodatkowo występuje w niej zmielony sezam.
Babka sezamowa, którą dziś prezentuję jest miękka, gęsta, ale również lekko puszysta krótko po upieczeniu oraz lekko wilgotna. Najlepsza w pierwszy dzień. Na pewno będę wracać do tego przepisu, gdyż zasmakował moim domownikom.
Dla niektórych problem może stanowić sezam, ponieważ zmielonego sezamu dotychczas nie widziałam w sklepach, więc trzeba sobie z tym poradzić samodzielnie. Chyba, że komuś nie przeszkadzają jego wyczuwalne ziarenka w cieście. Tak czy inaczej sezam nie jest łatwym ziarnem do zmielenia, podobnie do maku. Dlatego ja użyłam do tego zabiegu moździerzu, ale niewątpliwie było to trochę meczące. Myślę, że warto użyć maszynki do mielenia kawy lub mięsa. 
Polecam.


Pochodzenie: przepis własny


Ilość: forma na babkę o poj. 2-2,5 l





Składniki:
  • 250 g miękkiego masła/margaryny
  • niecała szkl. cukru (200 g)
  • 6 dużych jajek (oddzielone białka od żółtek)
  • 1 łyżeczka proszku do pieczenia
  • 1 łyżeczka ekstraktu waniliowego/kilka kropel olejku waniliowego
  • 200 g zmielonego sezamu*
  • 300 g mąki pszennej
  • 2-3 duże garście rodzynek
* w opisie podpowiedziałam sposób mielenia;
sezam może być tylko rozmiażdżony, aby nie były wyczuwalne całe ziarenka sezamu, gdyż sezam i tak nie zmieli się całkowicie na proszek, prędzej powstanie taka jakby grudkowa pasta sezamowa



Przygotowanie:
  1. Masło/Margarynę podzielić na mniejsze części i utrzeć na puszystą masę, czyli ok.  3 min.
  2. Stopniowo dodawać cukier, stale ucierając, do skończenia się cukru i jeszcze ok. 2 min.
  3. Dodawać po jednym żółtku, stale ucierając do skończenia się żółtek i jeszcze krótką chwilę.
  4. Dodać esencję waniliową/krople olejku waniliowego i utrzeć/zmiksować krótko, aby składniki się połączyły.
  5. Dodać zmielony sezam i utrzeć/zmiksować, aby składniki połączyły się.
  6. Dodać mąkę i utrzeć/zmiksować do momentu uzyskania jednolitej konsystencji.
  7. Ubić białka na sztywno i dodawać stopniowo do ucieranej masy, stale mieszając łyżką/szpatułką, aby składniki stworzyły jednolitą i puszystą konsystencję.
  8. Rozgrzać piekarnik do 180*C.
  9. Ciasto wylać do wysmarowanej masłem i oprószonej lekko bułka tartą formy (w przypadku formy silikonowej wystarczy posmarować ją tylko masłem).
  10. Formę z ciastem włożyć do piekarnika i piec ok. 1 godz. do osiągnięcia przez babkę lekko brązowego koloru (u mnie babka została upieczona z połowy porcji, więc kolor jest jaśniejszy). Po tym czasie można włożyć patyczek do środka ciasta i sprawdzić czy ciasto jest upieczone (jeśli patyczek jest suchy, ciasto jest gotowe). 

6 komentarzy:

Zachęcam i z góry dziękuję za podzielenie się swoją opinią i doświadczeniami. Pozdrawiam.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...